Please upgrade your browser to make full use of twiends.   chrome   firefox   ie   safari  
Create your own wall, sign in free!
Ust Azhar Idrus #UAI
islamspeaker 913,240 followers
Hukum pegang anjing dalam keadaan kering : youtu.be/j5Nc_RBiJas
Biawak kata, "Aku pun nak jugak kena peluk".
Nabi suruh pegang kepala anak yatim, supaya gugur dosa sebidang2 rambut yang terkena tapak tangan. Kita sekarang sibuk nak pegang babi.
Nabi suruh pegang tangan ibu bapa, dapat pahala. Nabi suruh isteri pegang tangan suami, minta ampun. Kita sibuk nak pegang tangan anjing.
Air tu kena curah, maknanya najisnya anjing tu. Dan bekas tu kena basuh 7 kali, maknanya tiada kerja jangan cari kerja.
Kalau anjing mari jilat air dalam bekas, bekas tu kena basuh 7 kali. Bukannya anjing tu jilat bekas tapi jilat air.
Ramai cakap "Tak apa peluk anjing, nabi tak larang. Tak apa peluk babi, tak ada nas yang kata haram.". Lepas tu kenapa tak peluk biawak?
Boleh basuh kan? Boleh basuh tu soal lain. Sengaja mengotorkan diri hukumnya haram.
Haram kalau sengaja mengenakan najis kepada kita. Kita berjalan lepas tu jumpe tahi, kita pun ramas2. Hukumnya haram.
Hidup dalam fitnah akhir zaman, jalan ke Neraka lebih lurus berbanding jalan ke Syurga.
Mana mungkin kamu mengaku cinta pada Allah bila firmanNya pun tak pernah kamu baca.
Ramai wanita tidak suka berkongsi suami tapi ada isteri yang suka berkongsi aurat.
Orang yang sibuk selalunya nampak bising. Orang bekerja diam-diam sahaja.
Ramai orang memperoleh nasihat tetapi ramai yang tidak memanfaatkannya.
Berdoalah semoga kita tak tergelincir dari jalan Allah.
Jangan menilai seorang perempuan kerana kecantikannya tapi lihat lah bagaimana dia menjaga maruahnya.
Hanya orang yang betul-betul berilmu sahaja yang benar-benar takut dengan Allah.
Pejam mata untuk melihat kesalahan orang. Buka mata untuk melihat kesalahan sendiri.
Kita senang menilai diri orang lain sehingga kita lupa untuk menilai diri sendiri.
Setiap apa yang kita lakukan bakal disoal balik di akhirat tak kiralah yang nyata dilihat mahupun tersembunyi.
Kita merancang, Allah juga merancang. Tapi Allah lah sebaik-baik Perancang.
Hormatlah perempuan seperti mana kita menghormati ibu kita.
Dosa dengan Allah terhapus dengan taubat. Dosa dengan manusia, selagi tidak dimaafkan selagi itulah terbeban.
Seorang yang bertudung tak semestinya baik tapi yang baik pastinya bertudung.
Jangan asyik perasan tulang rusuk kiri bergetar kalau speaker masjid bergetar pon buat2 tak dengar.
Mereka yang beriman kepada Allah dan hari Akhirat tidak sekali-kali berduaan dengan wanita yang tidak disertai mahram.
Apabila diri kamu tidak mampu menyaingi ibadah orang soleh, setidaknya kamu boleh menandingi taubat dan istighfar orang zalim.
Lindungilah wanita solehah yang sudah kamu miliki, kerana mereka sukar untuk didapati.
Takkan bahagia seseorang itu jika dia menghancurkan kebahagiaan orang lain.
[ADMIN] Jom guna hashtag #MuhasabahDiri malam ini.
Biarlah hidup kita disukai dan mati kita dirindui. Jangan pula hidup kita dibenci dan mati kita disyukuri.
Soalan kubur yang dah lama bocor tu pun belum tentu kita boleh lulus.
Besi hina kerana karat, manusia hina kerana akhlak.
Biarlah ibadahmu menjadi rahsia sebagaimana kamu merahsiakan dosamu.
Tiada yang buruk pada ketentuan Allah, melainkan kamu yang bersangka buruk.
Cinta itu apabila halal ia menjadi ibadah, apabila haram ia menjemput padah.
Ketika kita menganggap diri kita lebih baik dari orang lain, di situlah awal kesombongan kita bermula. Jaga hati kita.
Email: ustazharidrus@ymail.com
Wanita dikurniakan kecantikan diwaktu 3 kejadian. 1. Berhijab 2. Waktu malam 3. Waktu mengandung
Debaran dihati boleh kita redakan dengan beristighfar.
Kita ni baru nama tersenarai dalam BR1M tapi sibuk nak halang hukum Allah ni.
Hari Jumaat adalah penghulu segala hari. Sunat memperbanyakkan derma wang ringgit, bukan wang seringgit.
Tu bukan 'nelang' tapi 'dok rok chetong'.
Tak kira berapa banyak kita cuba balas jasa ibu kita tetap tak cukup sebab jasa ibu terhadap kita terlampau banyak.
Lelaki, jangan berlagak faham perasaan perempuan kalau perasaan mak sendiri pun tak terjaga.
Cara terbaik untuk berubah adalah dengan menjaga solat.